عكس، مظهر يادمانهاي زنده و ناميراي حيات آدمي است. دريچهاي است به ژرفاي خاطرات و رؤياها بر گستره اشكها و لبخندها... هر قطعه عكس يادآور يك اتفاق است. اتفاقي كه دربردارنده جذابيتهاي بصري نهفته در بطن اشياء، طبيعت، جانداران و رابطه آنها با يكديگر است. جذابيت تصوير و گيرايي عكس از آنچنان ابعاد وسيعي برخوردار است كه از بدو پيدايش دوربين و عكس همگام با تحولات عظيم تاريخي، موجوديت خود را حفظ كرده و همواره بر ابعاد و غناي خود افزوده است. بعد از دوران رنسانس و پيدايش انقلاب صنعتي همزمان با گذار تاريخي بشر از سنت به مدرنيته، تفكر تاريخي بشر طي دويستسال با چنان
جهش عظيمي به سوي كشف ناشناختهها حركت كرد كه تاريخ، توان ثبت و ضبط تمامي وقايع اين دوران شتابناك را نيافت. اما بخشي از اين وقايع به مدد ادبيات نوشتاري و تصويري از بوته فراموشي و گمشدگي رهايي يافت و در پرتو جادوي تصوير به جاودانگي پيوست. درواقع انسان امروز، بسياري از داشتههاي تاريخي خود را وامدار تصاويري است كه از دريچه دوربين عكاسان به ثبت و ضبط رسيده است. در زمان حاضر عكاسي رسماً به عنوان يك وسيله بيان شناخته شده است. چيزي كه ما از آن تحت عنوان «بيان تصويري» ياد ميكنيم. همچنان كه براي يك نوشتار صحيح، آگاهي از قواعد، اصول و دستور «بيان تحريري» امري الزامآور محسوب ميشود، براي توفيق در اداي مطالب به وسيله «بيان تصويري» نيز فراگيري قواعد، اصول و دستور كار اين روش، اجتنابناپذير است. توجه به اين ضربالمثل كه ميگويد: «يك تصوير به يك ميليون كلمه ميارزد» ميتواند به ما ياري برساند تا بدانيم كه عكس هماكنون از چه مايه ارزش جهاني برخوردار شده است. يك عكس، بين موضوع و خواننده خود، رابطهاي نزديكتر و صميمانهتر از نوشته برقرار ميكند، زيرا خواننده (مشاهده كننده تصوير) را به محل وقوع حادثه ميبرد و او به نوعي امكان حضور و شركت در جزييات حادثه را مييابد. «نوشته تصويري» خود به خود جالبتر و گيراتر از «نوشته الفبايي» است. چرا كه هم درك آن سريعتر صورت ميگيرد و هم به تمركز فكري كمتري نياز دارد. مانند يك نويسنده خوب و حرفهاي كه كلمات خود را با دقت انتخاب ميكند، عكاس ماهر نيز با توجهي خاص، وسايل «بيان گرافيكي» را كه ديد شخصي و فردي او را از موضوع به مناسبترين شكل ممكن ارائه ميدهد، برميگزيند. عصر ما، عصر تصوير است. عكس در هر موقعيتي وجود دارد: در روزنامهها، مجلات، كتابها، مدارس، ديوارها، نمايشگاهها، مؤسسات صنعتي و آزمايشگاهي و..... عكس، هنگامي كه به حركت درميآيد، نيز پردههاي سينماها و صفحه تلويزيونها را به تسخير خود درميآورد و جمعيت فراواني را مجذوب و مسحور خود ميكند. خلاصه آنكه امروزه عكس بر تمام اجزاي مناسبات و ارتباطات انساني حاكم است و در هر صحنه و عرصهاي حضور دارد. درواقع بخش انكارناپذيري از زندگي انسان امروز شده است. تسلط بر دوربين و ساير وسايل عكاسي و كنترل دقيق آنها، تحت شرايط مختلف، مستلزم تجربه عملي زياد، مطالعه و يك برنامه منظم است. اگر تجربه با مطالعه و برنامه همراه نباشد، رسيدن به هدف طولاني خواهد شد و هزينههاي زيادي را دربرخواهد داشت. بنابراين ما به ياري تجربه و با اتكا بر مطالعه، همراه با يك برنامهريزي منسجم ميتوانيم به شكل مطلوبتري نسبت به ثبت و ضبط لحظهها، وقايع، يادها و خاطرات خود اقدام و آنها را در حركت به سوي آينده با خود همراه و همگام كنيم. هر عكاسي بايد براي عكاسي وسايل مختلف و گوناگوني را به همراه داشته باشد كه باتوجه به ميزان تخصص او تعيين ميشوند، برخي عكاسان استفاده از لنزهاي مختلف را ترجيح ميدهند و بعضي ديگر دوربينهاي موتوردار را ارجح ميدانند، مهم اين است كه با داشتن اين لوازم بتوانيد بدون نگراني از اينكه محل عكسبرداري شما در زير نور درخشان آفتاب خواهد بود يا در دل تاريكي شب، بتوانيد عكس خوب و مناسبي تهيه كنيد. مسلماً گرانترين وسيلهاي كه بايد تهيه كنيد، دوربين است باتوجه به نياز، قيمت آن را از حدود صدهزار تومان يا ميليونها تومان تغيير دهيد، بدون اينكه اين تغيير قيمت باعث افزايش كيفت عكسهاي شما شود. شما اگر به عكاسي علاقهمند هستيد بايد دوربيني انتخاب كنيد كه اولاً استحكام لازم درخصوص ضربههاي احتمالي حينكار را داشته باشد و بتوان از آن در شرايط يخبندان امروز و گرماي شديد روز ديگر استفاده كنيد، ثانياً قسمتهاي مختلف آن از قبيل، لنزها، صحنههاي تصوير و... قابل تعويض باشد تا بتوانيد از آنها در شاخههاي مختلف عكاسي استفاده كنيد. به عنوان مثال، بتوانيد از كوچكترين موجودات مثل باكتريها تا ستارگان آسمان عكس بگيريد. برخي دوربينها صرفاً براي عكس گرفتن از داخل پاركها، تعطيلات و... ساخته شدهاند و بعضي ديگر براي تهيه عكس از جنگلها، اغتشاشات، اخبار مهم و... به خاطر داشته باشيد كساني هستند كه جان خود را براي گرفتن يك عكس به خطر مياندازند، آنها حق دارند دوربينهايي طلب كنند كه كارشان دقيق و بينقص باشد. به اعتقاد بسياري از دانشجويان رشته عكاسي هرقدر وسايل كار گران قيمتتر باشد، عكس نيز بهتر خواهد شد اما اين موضوع صحت ندارد. البته عكاسان حرفهاي از دوربينهاي خوب و گرانقيمت استفاده ميكنند اما به خاطر داشته باشيد خوب بودن عكسهايشان به دليل خوب بودن دوربينشان نيست، بلكه به اين علت است كه آنها عكاسان خوبي هستند و اين درست مثل اين ميماند كه ما از يك ماشين تحرير خوب انتظار خلق يك داستان عالي داشته باشيم!؟ عكاسان خوب با دوربينهاي خيلي ارزان هم ميتوانند عكسهاي خوبي بگيرند و علت استفاده آنها از دوربينهاي گرانقيمت اين است كه آنها قابل اعتمادتر هستند و در شرايط سخت كاري عكاس را تنها نميگذارند. ظاهراً كمي از مسئله دور شديم، هدف اصلي از آموزش عكاسي در اين نشريه آموزش عمومي همكاران سازمان بوده كه بتوانند با هر دوربيني كه دارند، عكسهاي خوبي تهيه كنند. مشهورترين دوربينهاي عكاسي جهان ساخت كشور ژاپن است و معتبرترين آنها ماركهاي nikon، canon، pentax، olimpus، Minolta و sony است. البته در اين مورد چند استثناء وجود دارد كه شامل دوربينهاي لايكا و لينهف ساخت آلمان و هسلبلاد ساخت كشور سوئد است. در شماره بعد درباره نحوه انتخاب دوربين و امكانات آن صحبت خواهيم كرد. ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر