۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

آموزش عکاسی شماره (4)






همان‌طوري‌كه در شماره‌هاي قبلي گفتيم، تنظيم صحيح ديافراگم و سرعت پلك از مهم‌ترين عوامل در خوب عكس گرفتن است، به

همين منظور در دوربين‌هاي عكاسي براي كنترل نور درجه‌هاي مختلفي كه در كل مرتبط به ديافراگم و سرعت هستند، تعبيه شده است. اين درجه‌ها عبارتند از:

1- حالت P: هنگامي كه دوربين در وضعيت Program قرار مي‌گيرد، تنظيم‌هاي مربوط به ديافراگم و سرعت توسط خود دوربين انجام مي‌گيرد. اين حالت معمولاً براي عكاسي عمومي و سريع‌السير مناسب است، ولي در جاهايي‌كه اختلاف نور صحنه زياد است، مثل صحنه‌هاي ضدنور، نمي‌توان به آن اعتماد كرد و اغلب عكس‌هايي كه در اينگونه شرايط نوري با حالت P دوربين گرفته مي‌شود، خراب مي‌شود.


2- حالت A: در اين حالت دوربين سرعت پلك را به طور اتوماتيك تنظيم مي‌كند و عكاس بايد ديافراگم را بر مبناي موضوع عكاسي، شخصاً انتخاب كند.
3- حالت S: در اين حالت دوربين عكاسي به طور اتوماتيك ديافراگم را انتخاب مي‌كند و عكاس بايد بر مبناي موضوع عكاسي سرعت پلك را تعيين كند.


4- حالت M: در اين حالت عكاس بايد هم ديافراگم و هم سرعت پلك را خودش انتخاب كند. براي يادگيري بهتر است ابتدا با اين روش شروع كنيد و با كم و زيادكردن درجه‌هاي سرعت و ديافراگم تأثير اين دو را در شرايط مختلف عكاسي از طريق نورسنج دوربينتان ببينيد تا سير نزولي و صعودي درجه‌هاي سرعت و ديافراگم برايتان امري بديهي و آشنا شود. سپس با گرفتن عكس،
تمرين‌هاي عملي خود را شروع كنيد.



موضوعات عكاسي اصولاً به 3دسته تقسيم مي‌شوند:

سوژه‌هاي ثابت: اين سوژه‌ها هيچ‌گونه حركتي ندارند و به خاطر داشته باشيد براي عكاسي از اين نوع سوژه‌ها بايد در ابتدا ديافراگم را انتخاب كنيد.

سوژه‌هاي متحرك: موضوع‌هاي متحرك به طور مرتب تغيير مكان مي‌‌دهند در چنين مواقعي عكاس بايد ابتدا سرعت دوربين را بر مبناي ميزان حركت سوژه تنظيم كند. سپس باتوجه به سرعت موردنظر ديافراگم را از طريق نورسنج دوربين تعيين كند. در عكسبرداري از موضوع‌هاي متحرك سه عامل مهم، «زاويه حركت»، «سرعت متحرك» و «فاصله عكسبرداري» را بايد درنظر گرفت.

هرقدر سرعت موضوع بيشتر، فاصله آن تا دوربين كمتر و زاويه حركت آن با محور دوربين به زاويه قائمه نزديك‌تر باشد، بايد از سرعت بيشتري براي متوقف كردن سوژه استفاده كنيد.

3- سوژه‌هايي كه تركيبي از دو حالت قبلي‌اند؛ يعني در عين ثابت بودن، اجزاي آن متحرك هستند، البته شايد از چنين عنواني تعجب كنيد ولي آنچه مهم است وجود اين موضوعات است، زيرا بهترين مثال در اين باره منظره يك آتش‌سوزي، آبشار يا يك منظره است. هنگامي كه باد مي‌وزد، در اين‌گونه موارد بايد سرعت و ديافراگم را تواماً انتخاب كرد. اگر به دنبال انجماد حركت آبشار يا منظره آتش‌سوزي هستيد، بايد اهميت اول را به بالا بردن سرعت پلك بدهيد.
اگر نياز به حفظ عمق ميدان عكاسي و وضوح بيشتر تصوير داريد، بايد به ديافراگم اولويت بيشتري بدهيد. در شماره بعد درباره عمق ميدان وضوح صحبت خواهيم كرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر