۱۳۸۸ بهمن ۲۸, چهارشنبه

آموزش عكاسي (قسمت يازدهم)




تكنيك ضدنور


در عكاسي، ضدنور به موضوعي گفته كه نور از پشت به آن تابيده باشد يا اينكه به طور مستقيم از منبع نور عكس گرفته شود كه اصطلاحاً در زبان انگليسي به آن «Back-Lighted» مي‌گويند.

نور پشت زيباست، داراي تضاد است، از لحاظ گرافيكي ساده، از لحاظ زيبايي‌شناسي هيجان‌انگيز، از لحاظ فني دشوار و داراي كشش‌هاي بالقوه فراواني است.


در صورت استفاده از حالت هاي اتوماتيك دوربين عكاسي ضدنور
 موضوع به صورت سياه رنگ و زمينه عكس به صورت طبيعي ثابت خواهد شد

نور پشت دو خاصيت دارد، يكي اينكه دشوارترين نور در نورپردازي براي عكاسي است و دوم اينكه جالب‌ترين، خلاق‌ترين و زيباترين شكل نورپردازي است.

عكاسان مبتدي در برخورد اول با چنين صحنه‌اي دست و پاي خود را گم مي‌كنند و درمي‌يابند كه عكس گرفتن از اين‌گونه صحنه‌ها مستلزم تمرين‌هاي مداوم و ديد ماهرانه‌اي است، اما براي حرفه‌اي‌ها نور پشت همان خميرمايه‌اي است كه با آن شاهكارها را خلق مي‌كنند و بدون شك هر بيننده آگاه و مطلع تفاوت يك عكس معمولي را با تابش نور از مقابل و تصوير سه‌بعدي و ظريفي از همان صحنه كه به شيوه ضدنور گرفته شده است را به خوبي مي‌داند.
در مواقعي كه خورشيد به صورت سو‍ژه اصلي مطرح مي باشدبراي زيباتر شدن عكس
مي توان از پيش زمينه هايي مثل ابرها و آب و درخت استفاده كرد.
دقت كنيد براي افزايش عمق ميدان عكس از ديافراگم هاي بسته مثل 22 استفاده كنيد

براي اجراي اين تكنيك هيچ مشكل خاصي وجود ندارد، فقط باتوجه به اينكه در اين‌گونه عكاسي لنز دوربين به طور مستقيم روبه‌روي نور قرار مي‌گيرد. بايد چند نكته اساسي زير را به خاطر بسپاريد:

1- بازتاب ناخواسته نور در لنز كه به وسيله تابش مستقيم نور آفتاب يا فلاش به سطح لنز پديد مي‌ايد.

2- كنتراست بيش از حد كه از اختلاف بين تيره‌ترين و روشن‌ترين قسمت‌هاي موضوع به وجود مي‌آيد. (كنتراست عبارت است از شدت دامنه روشنايي تا تيرگي قسمت‌هاي مختلف تصاوير رنگي يا شدت دامنه سفيدي تا سياهي در تصاوير سياه و سفيد).

3- محاسبه ميزان نور لازم با روش صحيح كه حالت و نتيجه مطلوب را عملي سازد.

با استفاده از روش ضد نور مي توان موضوعات عادي را به صحنه هاي جالبي تبديل كرد


براي جلوگيري از بازتاب ناخواسته نور در لنز كه باعث خرابي عكس مي‌شود و شفافيت آن را كاهش مي‌دهد، استفاده از آفتابگير «Hood» بر روي لنز الزامي است آفتابگيرها حلقه‌هاي لاستيكي يا فلزي توخالي هستند كه بر روي لنز نصب مي‌شوند و از ورود نورهاي مزاحم به داخل لنز جلوگيري مي‌كنند.

براي مسلط شدن بر مشكل كنتراست بيش از حد بايد يك بار از بخش روشن تصوير نورسنجي و يك‌بار نيز از بخش تيره موضوع نورسنجي كنيم، سپس ميانگين اين دو بخش نور را ملاك عمل براي گرفتن عكس قرار دهيم.

اگر بخواهيم جزئيات قسمت‌هايي را كه در سايه قرار گرفته‌اند، بهتر مجسم سازيم، بايد براي محاسبه ميزان نور لازم ابتدا به چهره موضوع نزديك شويم و از فاصله حدود 25‌سانتي‌متري آن را نورسنجي كنيم و سپس به عقب برگرديم و بدون نورسنجي مجدد و با اطلاعات قبلي به دست آمده مبادرت به گرفتن عكس كنيم. و دقت كنيم در اين حالت دوربين بايد در حالت تنظيم دستي باشد. اگر در عكاسي ضدنور از حالت‌هاي اتوماتيك دوربين خود استفاده كنيد، سوژه به صورت سياه ثبت خواهد شد و اطراف آن نوري هاله مانند به وجود مي‌آيد.

دنياي ضدنور، دنيايي از تصاوير گويا و شناور در نور و سايه است. كاربرد شيوه و تكنيك ضدنور موضوع‌هاي عادي را به سوژه‌هاي فوق‌العاده و صحنه‌هاي معمولي را به تصاوير شگفت‌انگيز و به يادماندني تبديل مي‌كند.

۲ نظر:

  1. خیلی آموزش مفیدی بود . مرسی

    پاسخحذف
  2. ba arze salam,
    matalebe sitetun ali bud ,mitunid e marjae eng dar morede amuzeshe axasi ke me3 matalebe khodetun jame va sade bashe moarefi konid
    ba tashakor

    پاسخحذف